Linux Ortamında Program Geliştirme – Linux Sistem Komutları ile kendi kabuk yazılımınızı oluşturma.

Özgür yazılım deyince hepimizin aklında bir penguen resmi belirir şüphesiz.

Ancak bu kadarla yetinen pek çok bilgisayar kullanıcısı olduğunu bildiğim için, özgür yazılım nedir, neden önemlidir ile yazıya başlamak istiyorum.

Öncelikle şunu belirteyim, kendi bilgisayarımda bundan 4-5 ay öncesine kadar özgür yazılım ürünü bir işletim sistemi kullanmıyordum. Pek çoğumuzda olduğu gibi Windows ürünleri ile çalışıyordum. Bunun dışında iş yerimde Ubuntu kurulu bilgisayarlarla çalışıyordum ancak açıkcası ubuntuya pek ısınamadım. Birkaç ay önce bir arkadaşım sayesinde Linux’un “Mint 12” dağıtımını deneme fırsatım oldu. Tabi işi garantiye almak için önce virtual pc üzerinden denedim ve gerçekten memnun kaldım. Bir süre böyle kullandıktan sonra artık daha fazla dayanamayıp, win7’mi biraz “öteye ittirerek” yanına bir de “Linux Mint 12” kurdum. Ve şu kadarını söyleyeyim, denerseniz eminim pişman olmazsınız.

İşin başında, henüz ilk bilgisayarınızı edinirken genelde işletim sistemi olarak Windows ürünleri sunulduğundan özgür yazılıma bakış ülkemiz için pek sıcak değil günümüzde de. Böyle olması da çok normal..

Durumun böyle olmasının haklı nedenlerinden biri son kullanıcıya sorulduğunda genellikle özgür yazılım ürünü, Linux tabanlı işletim sistemleri yerine Windows ürünlerinin daha kolay anlaşılır görünmesi. İlk kez bilgisayar başına geçen birine konsol komutları ile işlem yürütmeyi, yazılım yöneticisini kullanarak program eklemeyi öğretmek, .exe uzantılı dosyayı çalıştırıp “next next” demekten çok daha zor günümüzde.

Ama tek sebep de bu değil elbette. Windows sürümleri geliştikçe özgür yazılım üzerindeki baskı git gide artıyor.

Peki tüm bunlara rağmen “Neden Özgür Yazılım ?”

Bu soruya cevap olacak güzel bir örneğim var.

Farz edelim ki bir restoranda yemek yemek istiyoruz. Restoranlardan biri ulaşılması kolay bir yerde, servisi çok hızlı, lezzeti çok güzel ancak pahalı ve yemeklere ne koyduğunu size söylemiyor. Yani bir et yemeği yediğinizi biliyorsunuz örneğin ama yemeğin içinde ne olduğunu bilmiyorsunuz.

Bir diğer restoran da biraz uzakta, engebeli yollardan geçiyorsunuz, masanıza tabağınızı çatalınızı siz koyuyorsunuz, self servis hizmet görüyorsunuz. Servisi ve lezzeti aşağı yukarı diğer restoranla aynı. Üstelik bu restoranda yemekler ücretsiz ve içinde ne olduğunu görebiliyor ve çoğu zaman ekleme çıkarma yapabiliyorsunuz.

Hangi restoranda yemek yemeyi tercih ederdiniz ?

Bu soruya verilecek yanıt, aynı zamanda “Neden özgür yazılım?” sorusuna da cevap olacaktır.

Gelelim konumuza..

Linux tabanlı bir işletim sistemi kullanacaksanız en çok uğrayacağınız yer tartışmasız kabuk yazılımıdır.

Kabuk (shell) yazılımı nedir ?

Kabuk yazılımını, işletim sistemine süreçlere ilişkin komutları aktardığınız yani sistemle iletişim kurduğunuz saha olarak özetleyebiliriz. Bu yazılım kullanıcılar için bir arayüz görevi görmekte ve kullanıcının doğrudan işletim sistemi komutlarını kullanmasındansa daha akılda kalıcı ve basit anahtar kelimeler (komutlar) kullanarak işletim sistemini yönetmesini sağlamaktadır.

Örnek olması açısından küçük bir kabuk programı geliştirip GitHub hesabı üzerinden paylaşıma sundum.

Kaynak koda buradan ulaşabilirsiniz.

Kaynak kod içerisinde yorum satırları yer almaktadır. Bunun dışında sorularınız için yazıya yorum yapabilirsiniz.

Geliştirici Notu:  Örnek yazılım, Linux tabanlı işletim sistemlerinin sistem komutlarını çalıştırmak üzere tasarlanmıştır. Linux tabanlı olmayan işletim sistemlerinde çalışmaz.

Bir Cevap Yazın

